Metoda powstała w USA jako pomoc w alfabetyzacji uczniów. Została sprowadzona do Polski i dostosowana (przez wyszkolonych mentorów z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) do potrzeb nauczania przedmiotów przyrodniczych na różnych poziomach edukacji. Pomimo obco brzmiącej nazwy, QtA to zbiór technik, dzięki którym nauczyciel wspiera aktywność dzieci podczas rozmów sterowanych i działań dotyczących realizowanego tematu. Metoda modelowania dialogów w klasie QtA (ang. Questioning the Author) to dla jednych nauczycieli największe wyzwanie, a dla innych najprzyjemniejsza strona programu Tablit. Zdecydowanie wymaga największej ilości czasu na ćwiczenia (umiejętności miękkie) i czasem zmiany podejścia do ucznia, ale jednocześnie przynosi obu stronom najwięcej radości i… bezstratnie zmienia relacje „dorosły – dziecko”.

Mówiąc najprościej – QtA to zasady dotyczące stawiania pytań otwartych, dzięki którym rozmowy z uczniami wyglądają nietypowo. Nauczyciel zamiast wyjaśniać dzieciom „istotę istnienia”, sam zasięga u nich języka i prosi je o bycie ekspertami w każdej dziedzinie. Pozwala to na zbadanie toku myślowego grupy i jednostki oraz szybką reakcję na tę „diagnozę”. Takie podejście nie tylko nobilituje młodych ludzi i zachęca do poszukiwania informacji, ale również rozwija twórcze myślenie, wiarę we własne możliwości czy poczucie sprawstwa. Dzięki umiejętnie stosowanym technikom zawartym w metodzie QtA dziecko wie, że jest wysłuchane, a jego słowa są ważne.

Pytania zgodne z metodą QtA powinny być pytaniami jak najbardziej otwartymi, pozwalającymi na dowolną wypowiedź dotyczącą tematu. W QtA zakłada się, że nie ma złych odpowiedzi jeśli tylko nie odchodzi się od poruszanego tematu. Każda aktywność słowna dziecka jest dla nauczyciela cenna i może być wykorzystana jako dalszy ciąg dyskusji. Nauczyciel zadaje pytania niestandardowe (wielokrotne nazywane „zapytaniami”) początkowe lub podążające. Nie wszystkie zwroty QtA mają charakter pytań (nie zawsze kończą się znakiem zapytania), ale na potrzeby metody roboczo nazywa się je pytaniami lub też zapytaniami.

Przed rozpoczęciem pracy z programem Tablit, Twórcy programu organizują szkolenia z zakresu stosowania metody. Dodatkowo proponują całoroczne wsparcie i doradztwo dostosowane do potrzeb każdej placówki.