L.P. NAZWA PROJEKTU 3-LATKI 4-LATKI 5-LATKI
1. GOSPODARSTWO POBIERZ POBIERZ POBIERZ
2. DRZEWO POBIERZ POBIERZ POBIERZ
3. ZIEMIA POBIERZ POBIERZ POBIERZ
4. KOSMOS POBIERZ POBIERZ POBIERZ
5. CZŁOWIEK POBIERZ POBIERZ POBIERZ
6. LABORATORIUM POBIERZ POBIERZ POBIERZ
7. POWIETRZE POBIERZ POBIERZ POBIERZ
8. ROŚLINY POBIERZ POBIERZ POBIERZ
9. WODA POBIERZ POBIERZ POBIERZ

Język angielski – Tablit

Wprowadzenie elementu językowego w innowacyjnym programie wychowania przedszkolnego Tablit jest nie tylko wynikiem przemyśleń i doświadczeń autorów w zakresie nauczania języka angielskiego, ale także odpowiedzią na wezwanie Rady Europy do upowszechniania znajomości języka drugiego, a nawet trzeciego, wśród dzieci i młodzieży krajów europejskich, jak również do obniżania wieku rozpoczęcia edukacji językowej. To właśnie w dokumentach Rady Europy znajdują się zapisy o zintegrowanym nauczaniu przedmiotowo-językowym, które w społeczeństwie opartym na wiedzy powinno być coraz szerzej upowszechniane na wszystkich poziomach edukacji. Ponadto, w ostatnim czasie w polskich przedszkolach, ze względu na ograniczenia finansowe, uniemożliwiono wielu placówkom prowadzenie dodatkowych zajęć, w tym również zajęć z języka angielskiego. Moduł języka angielskiego w programie Tablit, który – choć stworzony został w okresie poprzedzającym te niekorzystne zmiany - może okazać się doskonałym rozwiązaniem dla wielu zespołów borykających się z brakiem funduszy na dodatkowe zajęcia w przedszkolach. Kolejnym atutem komponentu językowego w Tablicie jest fakt, iż zarówno gry jak i banki słów opierają się na animacjach istniejących w części CASUM każdego projektu, a zatem kontekst, w którym pojawiają się poszczególne słówka, jest dzieciom dobrze znany.

Struktura modułu językowego

Program TABLIT zawiera słowniki językowe w wersji polskiej i angielskiej oraz gry w języku angielskim. W każdym z 27 projektów istnieje bank słów, które związane są z danym tematem – pojawiają się one w animacjach w drugim tygodniu lub/oraz filmach A i B w trzecim tygodniu projektu. Dzięki prostej graficznej prezentacji, słowa w słownikach mogą być powtarzane przez dziecko dowolną ilość razy, a wybór wersji językowej na poziomie platformy ułatwia poszukiwanie znaczeń. Słowniki zostały oznaczone odpowiednio flagą polską oraz flagą brytyjską. Przejście do gier odbywa się poprzez wybranie na platformie kostki do gry. Przygotowano je dla każdego projektu w każdej grupie wiekowej – jest ich w sumie 27. Wykorzystano w nich sześć różnych formatów, często znanych nauczycielom i dzieciom z gier planszowych. Ikony oraz sceny zastosowane w grach są również oparte na grafikach z animacji i filmów, choć uzupełnione zostały niekiedy dodatkowymi elementami. Profesjonalnie wykonane nagrania nie wymagają od nauczyciela prowadzącego grupę znajomości tego języka. Wszystkie pliki audio zostały przygotowane przez specjalistów i stanowią przykład bezbłędnej wymowy brytyjskiej. Należy również pamiętać o tym, że błędy w wymowie angielskich słów popełniane przez niedoświadczonych lub nieodpowiednio przygotowanych nauczycieli wpływają negatywnie na wymowę dzieci i powodują często błędne zapamiętywanie przez nie dźwięków, co z kolei w przyszłości może prowadzić do znaczących utrudnień w kontaktach społecznych.

Podsumowanie

Dzięki odpowiedniej strukturze gier i słowników stwarzamy dziecku szansę na osłuchanie się z językiem, jednak nie zmuszamy go do mówienia. Ma ono również możliwość wyboru i zmiany aktywności, a w konsekwencji – nie nudzi się i pozostaje aktywne. Zakończenie zadania, nagradzane gratulacjami i brawami, wzmacnia motywację dziecka, a także pozwala mu budować poczucie własnej skuteczności. Nauczyciel, który wykorzystuje gry i słowniki programu Tablit podczas swoich zajęć może być pewny, że zawarte w nim elementy zabawy w sposób znaczący ułatwią dzieciom opanowanie języka angielskiego.